onsdag 7 januari 2009

Att fara & flyga

Det finns två typer av jobb.

1. Kriminalläkare, advokat, cowboy & astronaut samt uniformsyrken (minus vaktmästare)

2. Däckmontör, fasadreparatör, hippolog, genuspedagog, studievägledare

Skillnaden är att om du frågar en grupp med människor som fortfarande har möjlighet att påverka sina yrkesliv. Dvs snorungar på dagis som ännu inte snärjts fast i skolsystemet som går ut på att bedömma och kritisera; redan från första ring på vissa skolor. (Kinas studiefascism nästa?) Om du frågar en av dessa snorindivider i sparkdräkt: "vad ska du bli när du blir stor?" Så kommer svaret oftast att vara från kategori 1.

Undantagsvis om stackarns fd pundarmorsa jobbar deltid som studievägledare. Barn har dåligt omdöme när mamma och pappa alltid är bäst..

Pilot är ett yrke som jag tror många kids tycker är coolt. Jag gjorde och gör. Och jag har tur nog att plugga till det.

Men snälla rara Olle och Anna på 5 och ett halvt. Ni vet inte vad ni ger er in på!!!!


Pluggandet tar aldrig slut. Du lever på koffein och nudelsoppa. Om du har 3 veckor lov så räkna med att den första kommer spenderas horisontellt och i chocktillstånd. Du har inte tid med tonårsdrama som influensa eller kärlek. Är du säker på att du offrar det för en karriär?



Jag har redan bestämt mig. Men tror ändå att däckmontör och yrken som innebär att man pluggar Handel/Barn och fritid är gravt underskattade.